Lärdomar av försäljningsmetoder
En lärdom jag har fått den här veckan är vikten av att vara flexibel som säljare. På våra informationspapper om konserten/organisationen/betalning står det att om man köper minst 20 biljetter i ett företags namn så får man en del i programhäftet att göra reklam på. Men förra veckan när jag och Alex var nere på torget och inne i den lilla klädaffären Marga Ståhl insåg jag att hon, trots stort intresse, aldrig skulle köpa 20 biljetter. Butiken var alldeles för liten. Hon pratade istället om att köpa 3-4 biljetter, till hennes familj, men var verkligen intresserad. Så då såg jag chansen i att kunna sälja lite fler biljetter och sa att företaget kunde få möjlighet att marknadsföra företaget ändå, men i mindre utsträckning, om hon köpte 8 biljetter. Hon sa att hon skulle tänka på det för hon inte riktigt vilka 8 det skulle vara isåfall. Dagen efter ringde hon dock och sa att hon tog 8 biljetter ändå!
Hade vi inte varit flexibla i det här tillfället så hade vi bara sålt hälften så många biljetter som vi faktiskt gjorde! Detta är därmed en viktig lärdom jag tar med mig, man kan inte ha allt satt i sten utan ibland får man anpassa sig lite till situationen.
Det har dock generellt varit relativt svårt för oss att hitta företag som vill sponsra/köpa ett större antal biljetter och tyvärr har vi inte riktigt lyckats nå ut så bra till företag som jag hade hoppats. 2 företag har vardera donerat 8000 kr men jag hade ändå hoppats att vi skulle hittat fler än två vid den här tiden som velat bidra (även fast det inte behövt vara med så mkt som 8000). Det är inte som att vi inte har försökt, vi har varit omkring överallt! Torget, mörby centrum, ålderdomshem osv...
Dom flesta företag säger nej ganska direkt när vi börjar prata med dom. Då känns det lätt som ett "slap in the face" och man vill bara gå därifrån. Vad jag dock har lärt mig mer och mer från dag 1 under detta projekts gång är att INTE låta sig känna så - är man en bra säljare klarar man av att fortsätta sälja sin produkt till samma kund ändå! Dock är det ingen idé att fortsätta på exakt samma sätt, utan då gäller det att vara flexibel och byta spår. Vad jag ser det som så har vi 3 spår för att locka företagen att bli våra kunder - välgörenhetsaspekten, reklamaspekten och konsertaspekten. Exempelvis, vissa säger att dom redan skänker pengar till annan välgörenhet och är nöjda med det- då kan man istället trycka på den grymma konserten och det häftiga föreställningen som dom kommer få uppleva. Tvärtom - någon kanske säger nej direkt på grund av att dom hatar afrikansk musik och dans, men då lägger man kanske istället fokus på vilket ypperligt tillfälle och bra sätt det här är för företaget att marknadsföra sig! Man måste alltså hitta vad företaget är ute efter, och därför kan det vara bra att göra lite research om företaget innan man besöker dom. Dock handlar det också mycket om vad för slags person man får prata med och dennes intressen. Alltså är det rätt svårt att förutse vilket spår som är rätt för just ett visst företag, men när man väl har hittat rätt märker man det. Man får dock inte heller bli för "på" för att riskera att otrevligheter uppstår, utan man måste försöka hitta balansen mellan att ligga på och acceptera ett nej.
En annan sak jag har insett är också att det kan vara bra att, om man får ett nej, fråga varför personen inte är intresserad. Kanske är personen bara stressad och man kan komma tillbaka tidigare, alternativt ta med sig som lärdom till nästa kund.
Men somsagt, allt detta har varit en lärdom för mig PÅ VÄGEN. Så att vi inte nått ut till så många företag tror jag i grund och botten har och göra med den korta tiden vi har haft på oss, för det är inte nu mot slutet som vi faktiskt inser vad som faktiskt kan vara bra att tänka på när vi försöker vända oss till företag. Ingen av oss har någon större erfarenhet av att sälja till företag sedan tidigare och därför befinner vi oss alla på ett relativt okänt område. Att sälja till föräldrarna är en helt annan sak och mycket enklare, antagligen just för att vi exakt vet vilket "spår" vi kan köra på där för att locka dom i största grad. Våra föräldrar är vi ju i kontakt med och argumenterar med ständigt.
På onsdag har vi dock fått möjlighet att presentera projektet på Rotarys frukostmöte på Villa Pauli. Nina och Jonas ska dit och i och med vår mycket större erfarenhet nu hoppas jag att det går bra! Sue har även fixat så vi ska få presentera på Ingjngörförbundet på fredag, Alex och Jonas kommer göra det. Det är tur att vi har olika scheman allihopa för då är det alltid minst två som kan gå på dessa olika möten under skoltid!
Jag vill dock poängtera att jag förstår att hur bra säljare man är så är det långt ifrån alla som tackar ja till erbjudandet! Det är ett evigt letande efter kunder och man får kanske lägga ner flera dagar för att hitta EN som faktiskt köper det som säljs. De donationer vi faktiskt har fått är vi väldigt glada för!!!