Inledande tankar
Nu har Star4life-projektet dragit igång på riktigt och i onsdags samlades hela gruppen med Sue för att ha ett första möte. Vårt mål och huvudsakliga uppgift är att lyckas fylla aulan två gånger för två konserter, vilket innebär att ca 500 biljetter (för 200 kr styck) måste bli sålda. Främst till företag osv men även till privatpersoner.
Ärligt talad blir jag lite stressad när jag tänker på hur många biljetter vi måste sälja. Min första tanke var därför att vi borde flytta konserterna bort från aulan till en större lokal i stan, exempelvis Maximteatern där VRGmusikalerna brukar hållas. Det känns betydligt lättare att attrahera företag att bjuda sina kunder till ett sådant här event i en känd lokal i Stockholm city än i en friskolas aula i Djursholm. Inte bara på grund av det geografiska läget, det skulle även framställa oss som mer seriösa och trovärdiga och ger automatiskt konserterna en "högre standard" sett utifrån.
Att flytta konserterna är dock inte en möjlighet, och därför anser jag att vi, när vi marknadsför projektet och försöker sälja biljjetter, till största del bör segmentera oss geografiskt till just Danderyd kommun. Dessa människor känner en koppling med platsen och är antagligen därför lättare att sälja biljetter till, och fokuserar vi på endast dessa så effektiviseras vårt arbete avsevärt.
Marknadsföringen måste dock variera beroende på vem biljetten säljs till. En målgrupp att rikta sig till är föräldrar till barn som går på Sammis och VRG. Här kan vi fokusera på att man får uppleva en häftig konsert med ungdomar både från skolan och Afrika som sjunger tillsammans med sångduon Triple & Touch i spetsen, samtidigt som man gör något för välgörenhet och stödjer det fantastiska som Star 4 life arbetar för.
När vi riktar oss till företagen (framförallt då de lokala i Danderyd) tror jag att vi förutom att skylta med att de bidrar till välgörenhet och får uppleva en häftig konsert, även måste erbjuda dem något som "gynnar" företaget i sig. Exempelvis skulle alla företag som köper biljetter kunna få en del i konsertprogrammen där de får göra reklam för sig själva (kanske att ju fler biljetter man köper desto mer plats får man, sådant här får vi diskutera vidare i gruppen). Förutom att väcka uppmärkamhet kring sitt företags produkter/tjänster bland många Danderydbor kommer en reklam i konsertprogrammet även förmedla till dessa att det här företaget tar ett större samhällsansvar och hjälper till att samla in pengar mot spridningen av bl.a. aids i Afrika, vilket kan bidra till ett bättre rykte för företaget.
Nästa gång vi ses måste vi gå igenom hur allt faktiskt ska gå till, det praktiska.. Hur ska biljettförsäljningen och betalningen gå till? Hur ska vi presentera detta för företag? Hur ska vi komma i kontakt med alla privatpersoner? Vilka kanaler ska vi använda? osv...