Första säljtillfället
I onsdags kväll fick vi, efter kontakt med Pernilla Hemmingson, chansen att vara med och marknadsföra oss på årskurs 7 föräldramöte i aulan! Jag och Jonas höll en kort presentation där vi först berättade om organisationen och sen att dom skulle komma till VRG för en konsert. I samband med detta visade vi ca 1,5 minuter av ett youtube-klipp från när S4L hade konsert i Göteborg förra året.
Valet av video kändes väldigt viktig och det tog ett tag innan vi bestämde oss för den över. I slutändan vägde vi denna video mot en video när man såg mer av S4L:s praktiska arbete i de afrikanska skolorna. Att vi tillslut bestämde oss för den över skulle jag dock säga var för att den andra videon mer öppnade upp för donationer, vilket vi också är mycket glada för, men helst vill vi ju att folk ska komma på konserterna. Den valda videon tycker jag därför är mer säljande, den maffiga musiken och dansande publiken fick verkligen publiken i aulan (som suttit och lyssnat på 1 timmes prat) vaknade verkligen till! Att Måns Zelmerlöw sa några ord i videon var också bara ett plus, skapar mer trovärdighet för att det här är en konsert värd att se!! Somsagt stoppade vi dock klippet efter 1,5 minuter, att visa upp alla lovord från privatpersonerna kändes "för" säljande... Det var bättre om alla fick skapa sin egen uppfattning!
Vi var mycket nöjda med hur kvällen gick och vi fick ihop nästan 60 mailadresser från folk som var intresserade och ville ha mer information om biljettköp. Att det gick så bra som det faktiskt gjorde tror jag till stor del beror på hur vi strukturerade upp allt. Först hade vi tänkt att, när vi var på scenen, visa en powerpoint-slide med vår mailadress ([email protected]), och säga åt alla intresserade att höra av sig till den mailadressen. Sen insåg vi dock att detta inte var så smart, folk ÄR lata och om något ska hända gäller det att ligga lite på och inte låta allt ansvar ligga i deras händer. Så vi ställde oss istället vid ett bord utanför aulan, dit alla kunde komma och ställa mer frågor och skriva upp sin mailadress! Alla fick skriva upp sig med penna och papper, vilket vi i efterhand märkte kanske var lite dumt då flera av mailadresserna var svåra att tyda. Nästa gång kanske det är bättre att ha med en dator eller nåt där man man skriva upp sig!
Nästa steg är att utforma ett mail med biljettinformation och betalning osv, som vi skickar ut. Återigen tror jag det är viktigt att tänka på att folk ÄR lata, därför gäller det att hålla informationen och betalningsinstruktioner kort och koncist, så det inte uppfattas som "jobbigt" att genomföra. Detta är ytterst viktigt då det är pengarna som i slutändan betyder något, hur många mailadresser vi än har på en lista!