starforlifechristine.blogg.se

Grupparbetet projektets början

Publicerad i Grupp-processen,

 Nu har vi jobbat ihop i ungefär två veckor jag tänkte göra en liten avstämning angående hur vår grupprocess fungerar. Vi är ju en blandad grupp som först och främst inte alla kommer från samma kompisgäng. Dessutom går jag bara i samma klass som Sofia så de andra har jag aldrig arbetat med i skolarbeten förut. Än så länge har vi mest planerat och bestämt praktiska saker, men sen har vi ju även haft ett säljtillfälle då vi var på 7ornas föräldramöte i aulan. 
 
Först och främst kan jag säga att det finns mycket engegemang i gruppen och alla har många idéer.Vad jag dock också märker är att alla är väldigt snälla mot varandra och försiktiga med att inte råka trampa på någons tår. Samtidigt som det här kan verka bra för arbetsklimatet, så gör det också att beslutstaganden blir rätt oeffektiva. Det tar tid för oss att komma fram till något då alla vill vara alla till lags samtidigt som det i princip alltid är minst en person som inte håller med resten av gruppen. Ingen vill heller klanka ner på någon annans idé. Allt det här tror jag är en konsekvens av "blandningen" i vår grupp, man vet inte riktigt var man har varann och vill inte börja grupparbetet med att dom andra får en dålig bild av en. Jag hoppas dock att det här förändras snarast för jag blir galen på när enkla beslut tar timmar att komma fram till!! 
 
 

Första säljtillfället

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

I onsdags kväll fick vi, efter kontakt med Pernilla Hemmingson, chansen att vara med och marknadsföra oss på årskurs 7 föräldramöte i aulan! Jag och Jonas höll en kort presentation där vi först berättade om organisationen och sen att dom skulle komma till VRG för en konsert. I samband med detta visade vi ca 1,5 minuter av ett youtube-klipp från när S4L hade konsert i Göteborg förra året. 
 
 
Valet av video kändes väldigt viktig och det tog ett tag innan vi bestämde oss för den över. I slutändan vägde vi denna video mot en video när man såg mer av S4L:s praktiska arbete i de afrikanska skolorna. Att vi tillslut bestämde oss för den över skulle jag dock säga var för att den andra videon mer öppnade upp för donationer, vilket vi också är mycket glada för, men helst vill vi ju att folk ska komma på konserterna. Den valda videon tycker jag därför är mer säljande, den maffiga musiken och dansande publiken fick verkligen publiken i aulan (som suttit och lyssnat på 1 timmes prat) vaknade verkligen till! Att Måns Zelmerlöw sa några ord i videon var också bara ett plus, skapar mer trovärdighet för att det här är en konsert värd att se!! Somsagt stoppade vi dock klippet efter 1,5 minuter, att visa upp alla lovord från privatpersonerna kändes "för" säljande... Det var bättre om alla fick skapa sin egen uppfattning!
 
Vi var mycket nöjda med hur kvällen gick och vi fick ihop nästan 60 mailadresser från folk som var intresserade och ville ha mer information om biljettköp. Att det gick så bra som det faktiskt gjorde tror jag till stor del beror på hur vi strukturerade upp allt. Först hade vi tänkt att, när vi var på scenen, visa en powerpoint-slide med vår mailadress ([email protected]), och säga åt alla intresserade att höra av sig till den mailadressen. Sen insåg vi dock att detta inte var så smart, folk ÄR lata och om något ska hända gäller det att ligga lite på och inte låta allt ansvar ligga i deras händer. Så vi ställde oss istället vid ett bord utanför aulan, dit alla kunde komma och ställa mer frågor och skriva upp sin mailadress! Alla fick skriva upp sig med penna och papper, vilket vi i efterhand märkte kanske var lite dumt då flera av mailadresserna var svåra att tyda. Nästa gång kanske det är bättre att ha med en dator eller nåt där man man skriva upp sig!
 
Nästa steg är att utforma ett mail med biljettinformation och betalning osv, som vi skickar ut. Återigen tror jag det är viktigt att tänka på att folk ÄR lata, därför gäller det att hålla informationen och betalningsinstruktioner kort och koncist, så det inte uppfattas som "jobbigt" att genomföra. Detta är ytterst viktigt då det är pengarna som i slutändan betyder något, hur många mailadresser vi än har på en lista!
 
 
 

Påbörjat arbete

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Nu har vi äntligen kommit igång lite vilket känns väldigt skönt! Igår satt jag och läste på allt jag kunde om Star 4 life med målet att bli expert på organisationen och kunna den utan och innan. Detta känns extremt relevant för att kunna ge ett gott intryck när vi marknadsför konserterna. Ju mer jag läste på, desto mer insåg jag också vikten av att förmedla VAD Star 4 life faktiskt gör. Jag själv kände bara "wow" när jag fick en djupare inblick om S4Ls arbete och såg på youtubeklipp från konserterna och från skolorna i Afrika, och om vi kan lyckas förmedla samma "wow-känsla" till våra eventuella kunder, är jag säker på att det kommer förenkla biljettförsäljningen.
 
Vi har även behövt diskutera hur vi ska göra med själva hanteringen av biljetterrna. Det vi direkt sa hade varit det bästa hade varit om vi kunnat använda oss av någon funktion liknande ticnet. I diskussioner med Sue sa hon dock att detta kostar pengar, pengar som vi inte har just nu, och skolan har redan satt upp ett bankkonto osv. Star 4 life skickar också tydligen alltid pappersbiljetter till sina evengemang som dom gärna vill att man ska använda sig av. Med allt det här sagt ser det därför, tills vidare, ut som att köp av biljetter sker via email och ett bankkonto, men man får ingen biljett direkt. Vi skickar istället en bekräftelse på mail till kunden, och skriver samtidigt upp alla namn i ett excel-dokument där vi kan bocka av folk på konsretdagen och ge dem biljetter på plats... Jag är dock rädd för att det här kan skapa lite "kaos" på konsertdagen, speciellt om alla kommer samtidigt och det blir lång kö. Men detta känns inte prio 1 att fundera över på just nu, det tar vi när vi närmar oss den stora dagen!

Inledande tankar

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Nu har Star4life-projektet dragit igång på riktigt och i onsdags samlades hela gruppen med Sue för att ha ett första möte. Vårt mål och huvudsakliga uppgift är att lyckas fylla aulan två gånger för två konserter, vilket innebär att ca 500 biljetter (för 200 kr styck) måste bli sålda. Främst till företag osv men även till privatpersoner. 
 
Ärligt talad blir jag lite stressad när jag tänker på hur många biljetter vi måste sälja. Min första tanke var därför att vi borde flytta konserterna bort från aulan till en större lokal i stan, exempelvis Maximteatern där VRGmusikalerna brukar hållas. Det känns betydligt lättare att attrahera företag att bjuda sina kunder till ett sådant här event i en känd lokal i Stockholm city än i en friskolas aula i Djursholm. Inte bara på grund av det geografiska läget, det skulle även framställa oss som mer seriösa och trovärdiga och ger automatiskt konserterna en "högre standard" sett utifrån. 
 
Att flytta konserterna är dock inte en möjlighet, och därför anser jag att vi, när vi marknadsför projektet och försöker sälja biljjetter, till största del bör segmentera oss geografiskt till just Danderyd kommun. Dessa människor känner en koppling med platsen och är antagligen därför lättare att sälja biljetter till, och fokuserar vi på endast dessa så effektiviseras vårt arbete avsevärt.
 
Marknadsföringen måste dock variera beroende på vem biljetten säljs till. En målgrupp att rikta sig till är föräldrar till barn som går på Sammis och VRG. Här kan vi fokusera på att man får uppleva en häftig konsert med ungdomar både från skolan och Afrika som sjunger tillsammans med sångduon Triple & Touch i spetsen, samtidigt som man gör något för välgörenhet och stödjer det fantastiska som Star 4 life arbetar för.
 
När vi riktar oss till företagen (framförallt då de lokala i Danderyd) tror jag att vi förutom att skylta med att de bidrar till välgörenhet och får uppleva en häftig konsert, även måste erbjuda dem något som "gynnar" företaget i sig. Exempelvis skulle alla företag som köper biljetter kunna få en del i konsertprogrammen där de får göra reklam för sig själva (kanske att ju fler biljetter man köper desto mer plats får man, sådant här får vi diskutera vidare i gruppen). Förutom att väcka uppmärkamhet kring sitt företags produkter/tjänster bland många Danderydbor kommer en reklam i konsertprogrammet även förmedla till dessa att det här företaget tar ett större samhällsansvar och hjälper till att samla in pengar mot spridningen av bl.a. aids i Afrika, vilket kan bidra till ett bättre rykte för företaget. 
 
Nästa gång vi ses måste vi gå igenom hur allt faktiskt ska gå till, det praktiska.. Hur ska biljettförsäljningen och betalningen gå till? Hur ska vi presentera detta för företag? Hur ska vi komma i kontakt med alla privatpersoner? Vilka kanaler ska vi använda? osv...  
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela