starforlifechristine.blogg.se

Praktiska tankar...

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Vi diskuterade lite hur vi ska göra på själva konsertdagen. Vi är alla väldigt måna om att konsertdagen blir lyckad och att allt omkring upplevs proffsigt. Något vi kom på var att vanligtvis brukar det ske någon form av försäljning av dryck och snacks i och med konserter, och jag tycker det här skulle vara väldigt roligt om vi fullföljde.. Att vi ska sköta inköp osv själva känns lite krångligt, speciellt med tanke på att vi har så mycket annat att fixa den dagen. Därför tror jag det blir lättare att vi tar in någon extern som sköter denna försäljning och ett exempel jag tänker på är Pavven. De för redan en verksamhet på skolan och skulle nog gladeligen sköta försäljningen - det är ju ett utmärkt tillfälle för dom att marknadsföra sig. I utbyte skulle vi få en del av vinsten och dessa pengar lägger vi in på kontot som ska till Star for life! Vi ska prata med Pavven om detta! 
 
Sofia la även fram ett annat förslag som alternativ. Hon är ordförande i en kommitte i skolan som heter Smoothie for change, där smoothies säljs för att skänka pengar till välgörenhetsorganisationen School2school som stödjer barn i Kambodja. Å ena sidan passar det ju väldigt bra in i och med välgörenhetstemat osv. Och om de köper ett par biljetter i utbyte så är ju det super för oss och konserterna! Dock kanske denna idé riskerar att fokus försvinner från Star4life, vilket inte känns så jättebra då det är faktiskt deras och de sydafrikanska ungdomarnas dag att visa upp sig osv... Och kanske uppstår förvirring med massa olika organisationer hos kunden... 
 
Update: Vi struntar i detta, skolan gillade inte idén att folk skulle ta med sig massa mat och dryck in i aulan, trots att vi städar.
 
Snart har VRG operation dagsverket och då ska vi försöka pitcha in till eleverna att istället för att sätta in pengarna på bankkontot så kan man köpa sig en biljett till en av konserterna, eftersom pengarna i vilket fall går till Star 4 life. Då får man ju valuta för pengarna!! Jag känner nämligen att det är väldigt viktigt att vi fyller konserterna med folk. Det Star 4 life kräver är 100000 kr, om det är via biljettköp eller donationer spelar ingen roll. Fullsatta konserter gör ju dock upplevelsen hundra gånger bättre, och därför måste vi tänka på hur vi kan göra om vi når 100000 men har platser kvar. Man skulle ju helt enkelt kunna ge iväg biljetter, å andra sidan känns detta orättvist mot dem som faktiskt har betalat för sina biljetter, då kanske deras upplevelse blir sämre. Isåfall är det kanske bättre att säga att om man köper 3 biljetter får man 1 på köpet som sponsras av Svensk Petrolium (en av våra sponsorer, 8000 kr). Vi får se hur läget ser ut när vi närmar oss!

Gruppen i projektets mittskede

Publicerad i Grupp-processen,

Nu tänkte jag göra ytterligare en avstämning i hur vår grupprocess fungerar. Just nu befinner vi oss i ett ganska tungt läge, vi har kämpat på väldigt mycket men biljettförsäljningen går ändå trögt. Allt som allt tycker jag vi fungerar väldigt bra som grupp, men det faktum att alla är väldigt stressade är självklart något som speglas av på gruppklimatet och även fast vi inte haft någon enorm konflikt uppstår mindre stridigheter i princip hela tiden. Oenigheterna rör inte riktigt hur vi ska gå tillväga med saker, utan handlar mer om vem som ska ta på sig vilka uppgifter och att folk inte alltid gjort det dom lovat. Att dessa små bråk uppstår skulle jag dock inte kalla tecken på att vår grupp "backar" i utvecklingen, snarare tvärtom. Det är naturligt att alla tycker olika, om det inte uppstår några som helst konflikter tyder mer på likgiltighet och rädsla än ett perfekt gruppsamarbete. 
 
Så jag tycker det är bra att alla står upp för sina åsikter och skapar lite diskussion i gruppen, det är ju på så sätt man kommer fram till den bästa lösningen, genom att väga olika alternativ mot varandra. Något som dessutom är bra när det kommer till konflikt-lösningen i just vår grupp är det faktum att vår grupp, som tidigare nämnt, inte är från samma kompisgäng som i princip alla andra entreprenörskapsgrupper är. Det som är lätt när man jobbar med sina närmsta kompisar är nämligen att man vid en konflikt drar upp andra saker som inte har någon som helst betydelse för konflikten och arbetet egentligen, fokuset kan fastna på saker som har hänt tidigare vid en helt annan situation och man börjar hacka på varandra istället för att försöka lösa problemet. Det här är inget som händer i vår grupp, vi har inte så mycket erfarenhet tillsammans och därför läggs fokuset direkt på att lösa just det problemet som är relevant. Samtidigt, som jag skrev så anser jag att ett av våra större problem är att alla inte hela tiden håller vad dom lovat, och i just denna situation kan jag faktiskt se en fördel i att gruppet bestått av människor som alla umgås mycket på fritiden. Jag tycker nämligen det är lättare att sätta press på gruppkamraterna om man känner dom bättre!
 
 
 

Ny idé

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner, Nätverk,

Den här veckan fick vi en idé som vi inte har tänkt på tidigare: att sälja biljetter irl! Som tidigare nämnt har det varit mycket krångel tekniska krångel med mailen, dessutom är betalningsprocessen relativt krånglig för både oss och kunden i och med att den sker via mail och separat bankgiro. Även fast vi försökt göra betalningen så smidig som möjligt innehåller den rätt många steg där kunden både måste betala oss om hur många biljetter de vill ha och till vilken konsert och samtidigt sätta in pengar på kontot. Många glömmer betala så då måste vi skicka ut påminnelser osv osv... Att sälja biljetterna direkt i handen skulle alltså underlätta många av dessa steg. Under onsdagen hade VRG Meet the teacher och (självklart) var vi där och promotade oss och hade då även en försäljning. Många var upptagna med att prata med lärare och det var därför inte ett ultimat säljtillfälle men vi lyckades iaf sälja 20 biljetter på plats och fick betydligt fler att påminnas om Star for life och lägga namnet på minnet. Vi använde oss av funktionen iZettle, som gör att man kan betala med kort via mobilen! 
 
Å ena sidan känns det synd att vi inte kommit på detta tidigare. Det hade varit väldigt smart att föra direkt försäljning när vi exempelvis varit på föräldramöten för årskurs 7 och 8 i Sammis. Å andra sidan hade vi inte kunnat ha tillgång till iZettle tidigare, och om vi bara hade haft kontantförsäljning tror jag inte att så många biljetter hade blivit sålda på plats ändå. Det är sällan folk som bär runt på så mycket kontanter, så en kortmaskin känns väsentlig för att denna idé ska bli bra i praktiken.
 
Vad mer? Vi har varit rätt aktiva och gått runt i butiker på torget, satt upp posters, åkt runt till ålderdomshem osv... Det är ett ständigt jobb att hitta folk att köpa biljetter! Vi har sålt ungefär hälften av biljetterna halva tiden in i projektet.... Så vi ligger väl ok till, men jag är ändå väldigt stressad över huruvida vi ska lyckas eller inte, då det känns som att vi vid det här läget har pratat med alla som kan tänkas vara intresserade av att köpa biljetter. 
 
Något positivt är i alla fall att redovisningsfirman Canseko AB i Danderyd har köpt 20 biljetter vilket innebär att de får vara med i vårt programhäftet! Ingen av oss hade pratat med dom direkt men ägaren har barn i skolan och hade hört vår presentation under en av föräldrakvällarna på sammis. Här lyckades vi alltså göra ett bra intryck och locka ett företag, trots att vi inte visste om det. Detta tycker jag visar vikten av att aldrig döma ut någon som man pratar med, utan alltid vara trevlig och tänka säljande. Det minns jag också att Rasmus och Malcolm sa i deras presentation, man ska aldrig döma ut någon nu för den man minst anar kan bli den viktigaste kontakten i framtiden! 

Och att ha ett stort kontaktnät har jag verkligen märkt betyder så himla mycket när man jobbar med ett projekt som vårt.
Först och främst är det ju lättare att i vårt fall sälja biljetter till folk man känner. Dessa får man ju en ärlig chans att beskriva evenemanget för, det är inte lika viktigt att behöva fånga dennes intresse i de första meningarna för dom kommer lyssna ändå. Dessutom kan ofta dom man känner vilja vara snälla och köpa för den anledningen.

 Dessutom är det så att vi saknar både kapital, erfarenhet och ett ”känt namn” (vi är inte etablerade och välkänt på marknaden). Därmed är ett stort nätverk extra viktigt i en etableringsprocess av ett projekt, så ett effektivt sätt vi kan ta oss framåt på är genom andra människor som har åtminstone någon av dessa saker (kapital, erfarenhet, känt namn). Ju fler människor man känner – ju större chans är det att man kan få denna hjälp.

 Och även fast dom man själv känner kanske inte har något av detta, finns chansen att dessa personer i sin tur känner personer som har det och som skulle kunna vara väsentliga för oss att komma i kontakt med.

Jag personligen kan inte komma på någon jag känner som i större utsträckning skulle vara betydande för vårt projekt (förutom vänner som kan köpa några biljetter), men jag har försökt tänka på vilka vi känner som kanske har kontakter vi kan vara intresserade av, och kan tänka mig att Dan och även Kerstin Hallén är två alternativ för oss att prata med. De har båda jobbat med skolan länge och kan säkert ha flera namn som samarbetat med skolan sedan innan och även skulle kunna vara intresserade av vårt projekt och någon form av samarbete. 

Jag tror också att vi kan vidga våra vyer något utanför Danderyd också och få goda resultat, om vi bara prickar rätt. Sydafrikanska ambassaden känns som ett sådant exempel, det ligger på Söder men de har ändå en stark koppling till detta evangemang. Ett annat företag som kanske skulle vilja synas i ett sånt här evengemang kan jag också tänka mig är Northlander som anordnar VRG:s skidresa. Företaget kommer urspringligen från Göteborg. Många elever vill åka på den här skidresan men jag vet att många föräldrar är tveksamma, skulle Northlander synas som sponsor till det här evengemanget (där flera VRG:föräldrar kommer vara) skulle ju detta kunna ge föräldrarna en bra sida av företaget! 

Att vi, åtminstone inte jag, har något nätverk som känns direkt relevant i detta sammanhang, är ju självklart tidskrävande då vi måste försöka hitta detta nätverk/göra saker själv, samtidigt så tror jag att det även bidrar med en lärorik erfarenhet. Nu får vi nämligen lära oss att knyta kontakter på bästa sätt, och hur man behåller dessa långsiktigt, och vi kan även få en större insikt i marknaden. Så min slutsats av nätverkets betydelse i dagsläget är att man kan spara otroligt mycket tid, resurser och nå framgång snabbare om man känner rätt personer. Utan nätverk får man dock lära sig mycket att ta med sig inför framtiden! 

Nuläge

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Vad har hänt den här veckan? 
Vi kom i kontakt med Svensk Petroleum och efter att Sofia och Jonas hållt en kortare presentation för dom har de bestämt sig för att donera 8000 kr!! Vi kom även på idén att kontakta den Sydafrikanska ambassaden, då vi ser möjlighet att ett intresse av biljettköp kan finnas där. I övrigt har biljettförsäljningen gått ganska trögt, och mest har vi stött på problem som försegat hela arbetsprocessen känns det som. 
 
Förutom problemet med mailen, så har jag insett att vi är så otroligt osjälvständiga i denna process. Vi får inte skicka ut mail till föräldrar utan att det går igenom skolledningen... Vi får inte heller ha egen tillgång till bankkontot dit inbetalningar från kunder kommer, utan vi måste gå genom Annika. Det här försvårar allt avsevärt, då vi hela tiden måste ha koll på vilka som har betalat för att kunna föra en konversation med kunden. Oddsen att Annika har tid att skriva ut kontoutdraget när vi kommer förbi är inte alltid jättestor, hon är ofta på lunch eller sitter i möte eller någon annanstans. Vi har försökt bestämma att hon ska skriva ut det 3 ggr i veckan: måndag, onsdag och fredag, men det här har inte riktigt funkat än. 
 
Dessutom har Kristy gått ut om information på Rydberget om Star 4 life. Vi uppskattar  v e r k l i g e n  hennes hjälp, problemet ligger i att Kristy aldrig informerade och frågade oss om detta, vilket leder till att de som läser om Star 4 life i vårt mail och de som läser om det på Rydberget får lite olik information om biljettköp osv, vilket gjorde det rörigt för oss. Fixat nu dock! 
 
Det jag vill säga är att jag känner att hela arbetet skulle gå så mycket bättre och effektivare om skolan gav oss lite mer förtroende. Jag förstår att skolan måste ha kontroll eftersom detta har med skolan att göra osv, men det känns ändå som att det borde kunna lösas bättre än nuläget. 
 
Samtidigt så antar/förstår jag att det är så här det ser ut i verkligheten när man jobbar i ett projekt. Det är många fler som har kontroll än en själv, och att styra allt själv och framförallt styra det NÄR man vill är omöjligt, man måste alltid kunna anpassa sig till andra. Ett beslut måste nästan alltid gå genom andra och det kan ta tid innan saker faktiskt händer. Så hur vi upplever det i Star4life-gruppen nu är säkert väldigt lärorikt, och inget som inte kommer hända igen. Dock är det bara så frustrerande nu när vi jobbar under tidspress och när man vid skolarbete är van att kunna styra allt som man vill. 

Problem med mailen

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

För två dagar sedan utformade och skickade vi iväg mailet till ca de 70 årskurs7-föräldrar som anmält sig intresserade från förra onsdagen. Vi försökte göra allt så tydligt som möjligt och beskrev betalningen i 1-2-3 steg - så att inget ska kännas jobbigt utan att det ska gå smidigt att betala. Vi lade in Star4lifes och VRGs logga, länkade till deras hemsida osv - så att mailet kändes trevligt. Vi såg även till så att mottagaren inte ser vilka som fler har fått mailet, det känns ju "bättre" att få ett personligt mail än ett "massmail". 
 
Igår uppstod dock ett STORT problem. Vi insåg att det var något fel på vår mailadress, den kunde inte ta emot mail. Försökte man skicka ett mail till den adressen fick man bara tillbaka ett felmeddelande. Detta innebar alltså att inga av våra eventuella kunder har kunnat maila oss om biljetter (detta gällde inte bara årskurs7föräldrarna, imorse lades även information om star4life upp på Rydberget). Detta upptäcktes på kvällen så inte förrän idag eftermiddag kom vi i kontakt med David Elfsberg som nu har löst problemet. Direkt skickade vi ut ett nytt mail där vi beskrev att vi tyvärr haft tekniska problem men att allt nu funkar som det ska. 
 
Jag blev väldigt stressad när vi insåg att mailen inte fungerade. Som tur var upptäckte vi det efter bara en dag!! Av detta har jag verkligen lärt mig att alltid kolla så att saker funkar innan. Att en mail vi har fått från skolan ska fungera känns ju rätt troligt, men i det här fallet var det inte så. Därför ska man alltid ta det säkra före det osäkra och vara 100 på att allt verkligen fungerar som det ska, så att man själv hittar misstagen innan kunderna behöver "utsättas" för dom.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dålig planering

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Nu befinner vi oss i ett läge i vårt projekt där jag känner att vi har väldigt många lösa trådar. Eftersom vi jobbar med Star 4 life så kastades vi ju direkt in i projektet, och det som vi hela tiden fått höra från Sue från start är att vi på en gång måste SÄLJA BILJETTER och FÅ IN PENGAR på bankkontot. Är superviktigt! Detta har bidragit till att vi aldrig riktig tagit/haft tiden att planera vårt projekt grundligt. Från dag 1 har allt bara handlat om att sälja, inte lika mycket om HUR att sälja och HUR att gå till väga.... Som Henrik Müller-Hansen berättade under sin föreläsning idag så är det viktigt att man inte tar fuskvägar och hoppar över viktiga saker, utan att allt sker "minute by minute, hour by hour, day by day"... Detta känner jag lite att vi har "missat" i och med att vårt projekt drog igång så drastiskt. Vi har lite hoppat över grundarbetet och direkt hoppat till själva säljandet. För att lösa detta tror jag att vi är tvungna att ta oss tid den här veckan och verkligen gå igenom hela vårt projekt, punkt för punkt, så att alla är med på samma saker osv. Jag tror det här ökar chansen för ett lyckat projekt, annars finns chansen att vi exempelvis säger olika saker till kunder vilket skapar ett förvirrat intryck = sämre intryck = färre vill köpa biljetter. 
 
Det jag tycker vi måste gå igenom är först och främst exakt VAD vi vill förmedla med Star 4 life och dom här konserterna när vi marknadsför. Sen mer praktiska saker, exempelvis hur vi ska skriva ut Star4life:s posters (som vi äntligen fått skickade till oss) och hur vi ska använda oss av dom. Får vi sätta upp posters var vi vill till exempel? Vi måste utforma mailen som skickas ut till biljettköpare. Kolla om vi skulle kunna lägga upp info på Rydberget för att informera föräldrar... Titta ut företag som skulle kunna vara intressanta att kontakta, och fixa en kortare presentation till detta... Vi måste även prata med Elevkåren som kommer ha hand om pengarna som vi elever samlar in under Dagsverket, och försöka övertala dom att åtminstone skänka en del till vårt projekt och alltså Star 4 life...
 
 
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela