Gruppen i projektets mittskede
Ny idé
Och att ha ett stort kontaktnät har jag verkligen märkt betyder så himla mycket när man jobbar med ett projekt som vårt.
Först och främst är det ju lättare att i vårt fall sälja biljetter till folk man känner. Dessa får man ju en ärlig chans att beskriva evenemanget för, det är inte lika viktigt att behöva fånga dennes intresse i de första meningarna för dom kommer lyssna ändå. Dessutom kan ofta dom man känner vilja vara snälla och köpa för den anledningen.
Dessutom är det så att vi saknar både kapital, erfarenhet och ett ”känt namn” (vi är inte etablerade och välkänt på marknaden). Därmed är ett stort nätverk extra viktigt i en etableringsprocess av ett projekt, så ett effektivt sätt vi kan ta oss framåt på är genom andra människor som har åtminstone någon av dessa saker (kapital, erfarenhet, känt namn). Ju fler människor man känner – ju större chans är det att man kan få denna hjälp.
Och även fast dom man själv känner kanske inte har något av detta, finns chansen att dessa personer i sin tur känner personer som har det och som skulle kunna vara väsentliga för oss att komma i kontakt med.
Jag personligen kan inte komma på någon jag känner som i större utsträckning skulle vara betydande för vårt projekt (förutom vänner som kan köpa några biljetter), men jag har försökt tänka på vilka vi känner som kanske har kontakter vi kan vara intresserade av, och kan tänka mig att Dan och även Kerstin Hallén är två alternativ för oss att prata med. De har båda jobbat med skolan länge och kan säkert ha flera namn som samarbetat med skolan sedan innan och även skulle kunna vara intresserade av vårt projekt och någon form av samarbete.
Jag tror också att vi kan vidga våra vyer något utanför Danderyd också och få goda resultat, om vi bara prickar rätt. Sydafrikanska ambassaden känns som ett sådant exempel, det ligger på Söder men de har ändå en stark koppling till detta evangemang. Ett annat företag som kanske skulle vilja synas i ett sånt här evengemang kan jag också tänka mig är Northlander som anordnar VRG:s skidresa. Företaget kommer urspringligen från Göteborg. Många elever vill åka på den här skidresan men jag vet att många föräldrar är tveksamma, skulle Northlander synas som sponsor till det här evengemanget (där flera VRG:föräldrar kommer vara) skulle ju detta kunna ge föräldrarna en bra sida av företaget!
Att vi, åtminstone inte jag, har något nätverk som känns direkt relevant i detta sammanhang, är ju självklart tidskrävande då vi måste försöka hitta detta nätverk/göra saker själv, samtidigt så tror jag att det även bidrar med en lärorik erfarenhet. Nu får vi nämligen lära oss att knyta kontakter på bästa sätt, och hur man behåller dessa långsiktigt, och vi kan även få en större insikt i marknaden. Så min slutsats av nätverkets betydelse i dagsläget är att man kan spara otroligt mycket tid, resurser och nå framgång snabbare om man känner rätt personer. Utan nätverk får man dock lära sig mycket att ta med sig inför framtiden!