starforlifechristine.blogg.se

UF-mässan

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Företag 1: "Gryn och frön UF" 

Jag skulle säga att företagets affärsidé är att tillverka och sälja hemmagjord granola, dvs müsli. Genom produkten så vill dom skapa en bättre vardag för människor genom att dom får i sig något gott och nyttigt till frukost eller mellanmål.

För att konkurrera mot de frukostflingor som säljs i matbutiker så skulle jag säga att Gryn och Frön UF ska trycka på att det de säljer är en kvalitetsprodukt. Granolan är hemmagjord och fylld med nyttigheter som nötter och bär. Den innehåller inga tillsatser eller stabiliseringsmedel och är helt enkelt ett bättre alternativ än storpacken i mataffärerna ur ett hälsoperspektiv. Att sälja sådan här granola är ju dock inte en unik idé utan det går att hitta i flertalet hälsobutiker eller andra mindre butiker som säljer mer delikatessmatvaror. Detta skulle jag kalla som mer direkt konkurrens till produkten som Gryn och Frön UF säljer. Det företaget har gjort för att sticka ut är att ha sin granola säsongsbaserad, det vill säga att recepten är anpassade efter årstiden. Grunden är densamma men smaksättningen skiljer sig lite åt. Under julen användes kryddor som kardemumma och ingefära medan dom under våren har givit granolan en touch av vanilj och lite syrligare smaker.

Jag skulle alltså säga att företaget vill förmedla en image och en känsla av gammeldags, hemmagjort och hälsosamt, och jag tycker att deras monter speglar detta otroligt bra. Dom har verkligen lyckast skapa en monter som bara skriker hemmagjort. Förpackningarna, belysningen, träväggen och ramarna och mattan bidrar med en stor mysighetskänsla. Man kopplar direkt granolan med en ”lugn och skön morgon” – helt enkelt en toppenstart på dagen! Även personerna i montern har anpassat sig bra och passar väl in i vad deras varumärke vill förmedla. De har på sig neutrala kläder som är lite gammaldags (vita blusar) och är otroligt trevliga men samtidigt lugna och rofulla. I montern serveras även små smakprover av produkten i kombination med lite naturell yoghurt. Det känns helrätt att de erbjuder smakprover av sin egen produkt och tillsammans med yoghurten eftersom det är så det är meningen att man ska äta den. Portionerna är rätt små men vad jag skulle säga så är storleken precis lagom. Om man tycker granolan är god (som jag gjorde) så är det väldigt lockande att vilja köpa en förpackning för att få smaka mer!

 
Företag 2:"Eyepads UF" (Solna Gymnasium)

Det företaget gör är att sälja ”ögonlappar” som man ska lägga på ögonlocken när man tar på mascara för att slippa att bli svart under ögonbrynen. Ofta hamnar nämligen onödigt mascarakladd på ögonlocken när man applicerar den. Så Eyepads UF kommer därmed förenkla ens vardag och sminkning genom att slippa att få mascara på ögonlocken som man sen måste tvätta bort.

Tydligen så finns det ingen liknande produkt på marknaden överhuvudtaget utan idén var något som företaget hade kommit på helt själva. Det de flesta använder för att få bort mascarakladd är tops, så tops blir på så sätt den största konkurrenten, trots att produkterna ögonlappar och tops egentligen är helt olika. Eyepads UF menade att deras styrkor gentemot tops är att när man petar med tops i ansikten så förstörs pudersminkningen, detta är inte fallet med ögonlapparna. Vidare kan ögonlapparna nyttjas cirka 5 gånger, tops är en engångsprodukt.

Företaget hade en vision om en monter som var ljus, öppen och enkel. Det är den. Jag tycker dock inte att montern speglar företaget så bra som den kunnat. Att använda rosa är bra för att främja en lite ”tjejig” känsla, i och med att det är tjejer dom vänder sig till. Samtidigt hade de kunnat göra det bättre, ballongerna som ligger i hörnet har ju egentligen ingen funktion överhuvudtaget. Det största problemet med montern tycker jag är att det är för lite fokus på produkten. Eftersom det här är en produkt som inte finns så borde dom verkligen lägga fokus på den och ha stora bilder på hur den används osv (inte bara en liten bild på en ipad). På något sätt anser jag även att de borde förmedla att det här med mascarakladd är ett problem, när jag stod på mässan hade jag nämligen svårt att se det som något som är så jobbigt, även fast jag blir väldigt irriterad när det händer när man väl sminkar sig. Jag tycker att dom borde erbjudit att man som förbigående fått testa produkten! Det hade gjort montern betydligt mer levande och då hade kunden verkligen kunnat få uppleva hur mycket smidigare det här är än att använda tops. Då hade man kunnat få sätta sig framför en stor spegel och fått en "salong-känsla", det tror jag även hade förmedlat en känsla som går  hand i hand med ett företag som håller på med smink.  

Företag 3: "Tonus UF" (Blackebergs gymnasium) 
Tonus UF vill förse stockholmare i åldern 15-25 med bärbara iphoneladdare till ett överkomligt pris. 
 
Företaget har marknadsfört sig via sociala medier, de har en instagram och facebook sida som dom är ständigt aktiva på. I och med det stora användadet av sociala medier tycker jag dom borde haft en hemsida med en webshop där man kan köpa produkten över internet.  Då hade man ju direkt bara kunnat klicka hem en av Tonus UF produkter om man blivit tillräckligt lockad av marknadsföringen! 
 
På mässan är det otroligt många företag som säljer bärbara laddare, Tonus UF är långt ifrån ensamma från det. Företaget var mycket medvetet om detta, och menade att när deras produkt inte skiljer sig så mycket från mängden, så har dom istället satsat på en god serviceupplevelse för kunden som deras USP. Är det några som helst problem med produkten ska man direkt få en ny osv osv. Alla i företaget har tydligen en sälj- och serviceutbildning vilket verkligen märks, dom är otroligt duktiga på att sälja in sin produkt. 
 
Montern är väldigt enkel och speglar inte produkten jättebra, åtminstone inte vid första anblick. Den uppfattas som rätt tråkig och hade kunnat vara betydligt mer kreativ. Eftersom företaget var så duktiga retoriker och på att sälja blev man dock ändå väldigt "fast" när man väl var i montern. Och även fast man själv kanske inte lockades till montern, så lyckades företaget locka dit folk ändå. Det positiva med detta är att fokuset då verkligen hamnar på att dom får sälja in sin produkt, och inte av att beundra en fin eller häftig monter. Något dom också påpekade som anledning till att hålla montern enkel var att i den här branschen finns det så många produkter som är värdelösa. Tonus UF vill ju dock bli accisioerade som ett seriöst företag som säljer bra grejer av kvalité, och för att skapa denna image trodde de på en avskalad monter. I det här anseendet håller jag verkligen med dom, för mycket krims krams i montern hade kunnat försämra den image de vill förmedla till kunden. 
 
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela