starforlifechristine.blogg.se

Gruppen efter konserten

Publicerad i Grupp-processen,

Nu har konsertdagen ägt rum och jag måste säga att på den senaste tiden har vår grupp kännts starkare än någonsin. Jag tror att när försäljningen av biljetter gick långsamt så började vi tvivla på oss själva och vårt arbetssätt. Därmed uppstod en del småtjafs, ingen ville erkänna för sig själv att risken att vi inte skulle nå 100 000 kr fanns och att våra försäljningsmetoder inte nått ut så bra som vi trott, och därför började alla klaga på varandra som orsak till låga försäljningen istället för att vilja se till helheten. När biljettförsäljningen dock tog fart och vi fick bekräftelse på att vårt arbete faktiskt hade nått ut till vår målgrupp, var all oro som bortblåst och alla i gruppen insåg plötsligt att vi faktiskt hade gjort ett riktigt bra jobb och istället för att lägga energi på varandra så kunde all energi läggas på det gemensamma målet. 

Det här speglar något typiskt som jag alltid tycker händer i grupparbeten: När något går dåligt så vill ingen vara inblandad, när det däremot går bra så är ingen sen med att ta åt sig av äran.

I och med det goda klimatet i vår grupp spelade heller motgångar inte lika stor roll längre utan vi kunde istället vända en situation från en konflikt till något bra. Som jag beskrivit i ett annat inlägg så hade ju Star for life varit klantiga och glömt meddela oss om att de behövde 20 biljetter till båda konserterna. Självklart gjorde detta oss väldigt irriterade, men samtidigt tror jag att det gjorde oss betydligt starkare som grupp då det uppstod en "vi-mot-dom-känsla". 

Dock så känner jag redan nu, bara en vecka efter konserterna, att det här goda gruppklimatet börjar att försvinna. Vi har ju alltid haft konsertdagen som mål men egentligen innebär det ju inte alls slutet på vår entreprenörskapskurs. Nu ska vi ju skriva affärsplanen som är även den är en viktig del av bedömningen, och på ett sätt kommer vi nu in i en ny fas i vårt arbete. Tidigare har det i princip bara varit praktiskt arbete men nu kommer vi alla behöva nyttja andra färdigheter för att skriva affärsplanen. Återigen blir vi alltså som nya för varandra, vilket återigen kan öppna upp för konflikter. Dock tror jag att den nya bedömingen av allas roller i det här momentet kommer gå betydligt smidigare än när vi började med Star for life-projektet. Nu har vi arbetat ihop så pass länge och intensivt och även fast det inte har varit under exakt samma förutsättningar, så bör alla i alla fall känna sig bekväma i gruppen och veta hur alla fungerar som människor och i samarbetssammanhang. 

Konsertdagen!

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Konserterna är över allt gick så bra som det kunde ha gått! Vi hade egentligen inga problem överhvuvudtaget utan allt flöt på precis som vi önskade. Det var en jätterolig och framförallt mäktig dag att få vara med om!!

Vi kom till skolan vid 10tiden och började då med praktiska saker som att lyfta bänkar, smycka entrén i afrikansk/Star for life-anda och vek program. Vid 12 kom alla körelever och Star for life-kören + Triple and Touch och repeterade tillsammans. Vid 2-tiden åkte vi sedan och köpte pizza till alla som varit igång sedan tidigt på morgonen, dvs vi i projektgruppen, Star for life, Sammis resurser, Sue, Jakob och Kristy. Till köreleverna hade VRG:s föräldraförening fixat fika. 

Konserterna började sedan vid klockan 16 respektive 19.  I informationsmailet som skickades ut några dagar innan skrev vi att det var insläpp från och med 45 minuter innan konserten började och som tur var så uppstod aldrig det kaoset som vi farade! Vi trodde att alla skulle komma samtidigt, men alla kom väldigt utspritt från och med 45 minuter till och med 1 minut innan konserterna började, så det blev aldrig kö. Vi hade organiserat det så att två av oss satt nere i entrén och delade ut köpte biljetter, två stod i dörröppningen till aulan och tog emot biljetter/delade ut program och resten befann sig i aulan och såg till att folk inte lämnade luckor mellan sig när de slog sig ner på sätena. Detta var nämligen väldigt viktigt, då vi som tidigare nämnt hade sålt varenda stol till båda konserterna. Alla som hade köpt biljetter kom dock inte, detta var dock bara bra för oss då många ville köpa biljetter direkt på plats, alltså kunde vi sälja ännu mer. 

I slutet av konserterna fick vi gå upp på scenen och överlämna en check till Star for life. Det kändes otroligt bra att få sådan uppskattning och det var en häftig känsla att lämna över så mycket pengar och att äntligen få se resultatet av det vi jobbat mot så länge! Vi i projektgruppen hade även fixat en liten present till Sue som hon fick i slutet på kvällen, det kändes inte mer än rätt att hon också skulle få lite uppskattning, visst har vi i projektgruppen skött biljettförsäljningen men om det inte varit för Sue skulle konserterna inte ens ägt rum på skolan överhuvudtaget!

Efteråt fick vi mycket lovord från Star for life, Maria Green som är ansvarig över konserterna i Sverige uttryckte sig "Om alla skolor arbetade som ni så skulle mitt jobb vara det enklaste i världen". Star for life vill även att vi skriver en artikel till dom om hur vi har arbetat som grupp, de var väldigt intresserade av hela vårt upplägg med arbete i projektgrupp, då det vanligtvis brukar vara kommunen som sköter försäljningen, och i och med att vårt arbete fungerade så bra vill de att vi ska vara som en inspirationskälla för fler skolor. 

Det enda jag var missnöjd med var hur Star for life betedde sig efter konserterna. De hade en försäljning av gåvobevis, skivor m.m. men skötte det inte snyggt enligt mig. De stod och skrek och nästan tvingade folk som sett konserten att köpa något. Den goda stämningen som hade byggts upp innan och under konserten förstördes därmed lite och folk fick nästan springa ut för att inte tvingas på att köpa något. Jag tycker det hade räckt med om dom hade stått vid ett bord och skött försäljningen. Det bästa för alla företag är de långvariga kunderna, de som pratar gott om företaget och på så sätt ger företaget gratis marknadsföring. Star for lifes agerande tror jag dock inte resulterar i detta i lika stor utsträckning som det hade kunnat. Kanske att deras skrikande fick dem att sälja några fler gåvobevis än de annars hade gjort på plats, men långsiktigt är jag tveksam på om de tjänar på det. Om de bara låtit alla människor lämna skolan i den eufori som alla befann sig i efter konserterna, skulle alla behållt ett bra minne av Star for life och chansen att man stöttar dom senare i livet och med mer än en cd-skiva är då större.  

 

Vad man ska tänka på när man startar företag

Publicerad i Start av företag,

I och med att vi har jobbat med Star for life har vi ju faktiskt inte varit ett företag i praktiken, men att sköta biljettförsäljningen har ändå givit mig större förståele för vad man bör tänka på när man startar ett företag och jag kommer nu att ta upp några av sakerna. 
 
Först och främst måste man ju ha en idé, men när man har denna idé måste man checka av marknaden och kontrollera att det finns en marknad och ett behov. Man måste även titta upp om man har eventuella konkurrenter och isåfall vad man själv kan ha för konkurrensfördel gentemot dessa. 
 
Sedan tror jag att en av de vikitgaste aspekterna man måste titta på är ekonomin. För hur roligt man tycker något är och hur bra affärsidén än är, så är det i princip omöjligt att komma någonstans utan en ekonomisk plan. 
 
När man startar ett företag krävs det ju ofta pengar så att beräkna företagets kapitalbehov känns väldigt relevant. Kapitalebehovet varierar ju helt beroende på vad för företag man har, men i nästan alla fall kommer man i alla fall ha ett kapitalbehov, då man troligtvis måste investera i nödvändiga saker för att ens kunna driva verksameten (lokal/reklam/maskiner etc). Dock är det nödvändigt att försöka hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt, exempelvis kan man ofta välja mellan att köpa eller hyra vissa saker, och då får man helt enkelt beräkna vad som blir mest lönsamt för just sin situation.
 
Målet är ju att intäkterna ska täcka alla dessa kostnader senare, men somsagt så hamnar man troligtvis på ett underskott vid företagsstarten och därför behöver man tänka på hur detta ska finansieras. Antingen kanske man har eget kapital man kan använda, annars kanske man kan hitta investerare som är villiga att investera riskkapital i ens idé eller så kanske man tar ett lån. I vissa fall finns det även möjlighet att söka bidrag för ny företagsverksamhet genom exempelvis Arbetsförmedlningen. 
 
För att öka chansen att få ta ett lån/hitta investerare är det en god idé att göra en affärsplan. Affärsplanens funktion är ju inte bara att beskriva företagets verksamhet, utan fungerar även som ett sätt att kommunicera med viktiga intressenter och visa dem att företaget är värt att satsa på eller kanske samarbeta med. En avgörande aspekt för att någon ska vilja investera i företaget eller låna ut pengar, är att företaget visar att affärsidén är lönsam. Därmed är det viktigt att ha gjort en resultat- och likviditetsbudget för att skapa förståelse för hur  företaget kommer gå ekonomiskt. Å andra sidan är detta bara spekulationer, man kan aldrig veta hur lönsamt ett företag kommer bli i förhand, men ju mer saker man har som stärker ens budgetering (så som undersökningar, statistik, jämförelser med andra företag i liknande bransch, hänsyn till konjunkturer etc) - desto trovärdigare framstår ens budgetering! 
 
Något annat väldigt viktigt är hur man marknadsför sin idé, det räcker nämligen inte bara att affärsidén är bra, folk måste också veta om den! I Star for life-projektet hade vi knappt några pengar alls att lägga på marknadsföring, vi köpte posters för 500 kr men annars ingenting. Idag är ju många kanaler för att nå fram till sina kunder dock gratis (facebook, instagram etc), men något väldigt effektivt och gratis är även att man tänker på sig själv som marknadsföring. Något jag kan säga med erfarenheter från Star for life-projektet är att man ska ha "säljandan" i bakhuvudet hela tiden. Det räcker inte bara att marknadsföra sin idé under "jobb-timmar", utan man måste se allt som säljtillfällen! På släktmiddagar, bröllopsfester, på tunnelbanan... Sin nästa kund kan finnas precis var som helst! 
 
Något man kan göra för att förenkla processen är också att fundera över sin egen kompetens. Ofta är man inte världsbäst på allt, och därför är det bättre att fokusera på det man kan bäst och sen försöka hitta andra som kan hjälpa en med resten. Är man fler som startar företaget skiljer sig kompetensen förhoppningsvis åt och man kan dela upp arbetet. Är man själv kanske man har en vän som är villig att hjälpa till med exempelvis bokföringen eller att starta en hemsida. Däremot kan det bli dyrt om man måste ta allt för mycket hjälp utifrån, så därför är det ändå viktigt att se till att man har grundkunskaperna som krävs!
 
Slutligen ska jag nämna en aspekt som kan låta väldigt klyschig men som är väldigt sann - det är viktigt att man tycker det är kul att starta och jobba med sitt företag! Att vara entreprenör innebär inte något klassiskt 9-5 jobb, utan företaget kommer finnas i baktanken hela tiden och man har alltid ett stort ansvar. Å andra sidan kan man själv styra när (och ofta varifrån) man vill jobba, vilket många kan föredra. Hur som helst så kommer företaget bli en stor del av ens vardag och det kommer uppstå motgångar. Tycker man då inte att det man gör är kul kan det bli svårt att hitta tillräckligt med inspiration och drivkraft för att inte g upp utan fortsätta kämpa. Om man verkligen gillar det man gör kommer man säkert inte ens märka att man kanske måste jobba mer än sina vänner!
 

Snart konsertdags!

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

De sista biljetterna har sålt som smör och nu är varenda stol i hera aulan upptagen under båda konserterna. Det känns så bra! Däremot har det känts jobbigt att behöva neka folk till biljettköp och behöva säga att biljetterna är helt slut. Om jag ska vara ärlig så är det inte bara för att dom inte ska kunna gå, utan även för att vi "missar" pengar som vi hade kunnat tjäna in. Jag inser verkligen hur lätt det är att bli girig när man har något med hög efterfrågan. Under hela projektet har vi verkligen fokuserat på att kundens upplevelse och bemötande ska vara så bra, proffsigt och seriöst som möjligt. När vi  dock insåg att vi hade möjligheten att sälja varenda plats struntade vi i att det blir sämre för kunden (trångt i aulan, och platserna längst ut på kanterna på de främsta raderna är inte särskilt bra). Självklart är vi fortfarande måna om våra kunder och kommer kämpa för att de ska få en så bra upplevelse som möjligt på konsertdagen, men nu blir det istället så att vi anpassar kunderna efter situationen och inte tvärtom. I vårt fall går ju alla pengar till välgörenhet så jag tycker girigheten kan anses acceptabel - vi vill ju bara kunna bidra med så mycket pengar som möjligt till Star for life. Samtidigt tror jag detta alltid är något att ha i baktanke när man driver företag/projekt, man får aldrig glömma kunden, ligger fokuset bara på att maximera intäkterna kan detta slå tillbaka på en och ge motsatt effekt i ett mer långsiktigt perspektiv.
 
Den här veckan har vi behövt lägga mycket fokus på praktiska saker inför konsertdagen som beställning av mat, tidsplanering osv. Vi har också pratat i aulan för 7orna, 8orna och 9orna för att peppa dom till deras Operation dagsverke som ägde rum idag, suttit i entrén och delat ut biljetter så det går smidigare på konsertdagen. Dessutom har vi gjort konsertprogram med fakta om Star for life, vårt projekt och sedan en sida med tack till våra sponsorer.
 
Veckans problem har varit att Star for life själva klantat till det rejält. För två dagar sedan, alltså tre dagar innan konserten, får vi ett mail av Star for life som säger att dom ska ha 10 biljetter till konsert 1 i kronprinsessans fonds namn och 20 biljetter till konsert 2 i Skandias namn. Tydligen har dessa två företag skänkt en stor summa till Star for life och har därmed köpt biljetter till varje konsert som Star for life har under hösten. DOCK, så hade Star for life glömt att meddela oss detta! Så när vi får dessa mail så är båda konserterna i princip slutsålda. Det har varit mycket diskussioner fram och tillbaka och exakt hur vi ska göra med dessa människor (det finns ju inte tillräckligt många platser) imorgon och som det ser ut nu kommer vi att hänvisa dem upp till balkongen. Sikten är något sämre där men det är samtidigt den enda lösningen vi har i dagsläget. Vi vill ju egentligen inte "straffa" människorna från Skandia och Kronprinsessans fond som kommer, misstaget ligger hos Star for life som inte meddelat oss, men samtidigt har vi inget annat val just nu. Det som känns bra är att Star for life sa att anledningen till att de inte hörde av sig tidigare var för att de aldrig trodde att vi skulle sälja slut alla biljetter - men det gjorde vi! Hela den här händelsen var helt utom vår kontroll, vi hade aldrig kunnat förutspå att det skulle hända så det jag tar med mig från detta är att hur strukturerad och förberedd man än känner sig kan det alltid dyka upp problem. Då gäller det bara att inte få panik och bli irriterad (vilket vi blev i början), utan bara att göra det bästa av situationen.
 
Imorgon är det konsertdags! Vi ska vara på plats i skolan 10 och vara där hela långa dagen. Jag är lite nervös för hur det ska gå med alla människor i aulan, varenda stol kommer behöva användas och jag tror att det kommer bli ett mindre kaos. Men samtidigt är jag hur taggad som helst på att göra ett strålande jobb och äntligen få uppleva det vi kämpat mot - konserterna!
 
Vi har gjort en preliminär budget. Eftersom sammis dagsverk var idag vet vi inte hur mycket pengar vi får därifrån än. Som det ser ut nu har vi ett resultat på ungefär 113 000, men för säkerhetsskull kommer vi nog ge dom en check på 110 000 kr på scenen, och så kommer vi föra över resten tillsammans med sammis dagsverk senare, för säkerhetsskull. Målet var ju 100 000 så det är ändå hur bra som helst att vi kan överskrida det!

Gruppsituation (ledare)

Publicerad i Grupp-processen,

Något jag stör mig på ju längre in vi kommer i projektet är att vi aldrig utnämnde en formell ledare från början. Det är ett ständigt problem att hitta tider att ses som funkar för alla och alla är nöjda med. Jag kan inte tänka mig hur det här projektet skulle ha fungerat utan internet, då en så otroligt stor del av vår kommunikation sker där, mycket diskussioner och beslut tas där. Fast å andra sidan, om internet inte hade funnits antar jag att vi hade varit tvungna att planera mer framåt och verkligen bestämma tider att ha möten. Detta hade på ett sätt kunnat vara bättre för då hade ingen bortförklaring funnits, vi hade varit tvungna att träffas oftare - och arbetet blir alltid effektivare och bättre irl än vad det blir via chatten. 

Utan en ledare blir det automatiskt så att vissa gör mycket mer än andra. Jag är en person som lätt tar på mig mycket och har svårt för att inte engegera mig - jag tycker det är kul. För att alla verkligen ska bidra med ungefär lika mycket, vilket är otroligt viktigt i ett grupparbete, har jag dock upptäckt att en ledare är nödvändig. Vi sa i början att vi inte behövde någon ledare eftersom alla vi kände oss så ansvarsfulla och att vi alla skulle ta ansvar, vi hade ju ansökt om att få jobba med Star for life-projektet och Sue + andra lärare hade ansett oss sex som det bästa alternativet. Varför skulle vi behöva en ledare då? När man dock har fullt upp med massa prov, inlämningar och fritidsaktiviteter är det lätt att ändå prioritera bort detta grupparbete (trots att man sagt att man är så "ansvarsfull" och "engegerad") och låta dom andra göra det som behövs (kan även gälla mig själv). 

När detta händer skapas irritationer mellan gruppen för att vissa tycker att några gör mer än andra, samtidigt är det svårt att uttrycka denna åsikt då vi just det - inte har någon ledare. Om man inte är gruppledare kan det nämligen kännas svårt att säga till nån utan att uppfattas som oskön och bossig. Har man dock ledarrollen förstår alla att det man säger inte är personligt riktat utan handlar om att driva arbetsprocessen framåt och strukturera upp arbetet. 

Ledarskapet kan därmed minska onödiga irritationer som försämrar arbetsklimatet. En ledare skapar även trygghet för gruppen. När vi hade det lite tugnt med försäljningen hade det varit skönt om någon hade haft ansvar att fortsätta strukturera upp arbetet, när ingen är utbestämd ledare får ju alla det här ansvaret och då slutar det med att ingen gör det för man tänker att någon annan tar tag i det.

En ledarroll fungerar också som en slags symbol, det finns en generell tilltro hos ledare som någon som kan hjälpa en igenom tuffa tider och se till att allt löser sig. Vi har somsagt inte utsett någon ledare i projektgruppen, men den som fungerat lite som vår ledare är Sue. Att hon hela tiden har trott på oss har haft sån otroligt stor betydelse för oss och vårt arbete, och trots att biljettförsäljningen har gått segt har hennes positivitet fått mig att aldrig tvivla på oss själva. 

Det är dock viktigt att tänka på att personen som blir utsedd ledare inte har allt ansvar för hela arbetet. Det kan lätt råkas tolkas som att det är så det ska vara  och då blir det som att dom andra i gruppen "slipper" ta ansvar för det dom gör (och det dom inte gör) - vilket är dåligt för arbetet. Så det ultimata tycker jag alltså är om man bestämmer att alla har lika mycket ansvar för hur arbetet går - det är dock nödvändigt att någon tar på sig rollen som ledare och strukturerar upp arbetet, delar ut arbetsuppgifter, tar beslut som när möten ska hållas osv!!

I tidningen! :)

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Igår upptäckte vi plötsligt denna notis i "Mitt-i-Danderyd"-tidningen! Det känns ju väldigt kul att vi faktiskt lyckades nå fram till tidningen som jag skrev om i förra inlägget. Dock blev ju reportaget vi hoppades på inte mer än en liten notis och det är det nästan lite komiskt då stor del av informationen som nämns är inkorrekt (inte elever från alla Viktor Rydbergs skolor utan från två, konserten hålls inte i gymnasiet utan i sammis...). Jag tycker inte vi har varit otydliga gällande denna information på något sätt utan skickat utförliga mail och haft telefonkontakt om allt som har med projektet att göra. Så hur alla dessa informationsfel kunde uppkomma kan jag inte riktigt svara på. 
 
Samtidigt tycker jag inte att det är hela världen, det är åtminstone bättre än ingenting och jag är nöjd att vi ens lyckades komma med i tidningen. Och som man brukar säga: all publicitet är bra publicitet! Kanske inte bokstavligt, men jag tror verkligen det kan vara gynnande att någon annan, en oberoende part, skriver om oss - så att det inte bara är vi själva som gör reklam om konserterna. Att vi i projektgruppen pratar bra om konserterna är ju självklart, det skulle vi göra vad vi än tyckte, men när en opartisk källa gör det kan det öka intresset hos vår målgrupp då det styrker våra ord!!
Och trots att det inte står något om hur man köper biljetter eller liknande, är det bra att projektet bara uppmärksammas så folk lägger det på minnet. Det tror jag nämligen är en sak som kan förenkla försäljning. Ett problem vi ofta stött på när vi försökt sälja är att folk helt enkelt inte vet vad Star for life är för något och ofta har man inte mer än några sekunder på sig att sälja in sin produkt hos den eventuella köparen. Säger man "Röda Korset" vet alla direkt vad det är och hur bra det är osv, att säga "Star for life" ger inte samma effekt (även fast det borde) eftersom det inte är tillräckligt känt. All publicitet vi kan få tror jag alltså är bra för oss i detta syfte! 
 
 

Stort tryck!

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Vi har ju alltid tänkt att vi ska sälja 500 biljetter eftersom det var så många Star for life gav oss, 250 till vardera konsert (blir 100000 kr vilket är lägsta målet). Den här veckan insåg vi dock att aulan har kapacitet för betydligt fler, ca 280, och därför bestämde vi oss för att öka försäljningen ytterligare i och med det stora trycket särskilt på konserten klockan 16. Oron/irritationen jag nämnde i det tidigare inlägget om att vi blev tvungna att neka personer som bara kunde 16konserten är alltså inte så stor längre. NU är dock konserten till klockan 16 helt slutsåld, men samtidigt har jag insett att det här är väldigt bra information att utnyttja och kan användas som argument till att folk ska köpa biljetter till den andra konserten. Att en konsert faktiskt är  s l u t s å l d  ökar hela evengemangets attraktivitet avsevärt! Ett stort intresse gör att man lättare antar att konserterna faktiskt är sevärda, dessutom ökar även stressen för att biljetterna inte ska ta slut till andra konserten också. 
 
Vi pratade även med vaktmästarn angående brandrisken och säkerhetsaspekten i och med att vi kommer vara så många i aulan samtidigt.
 
Vi har även fått kontakt med Danderydstidningen igen. Vi hade det tidigare men sen rann det spåret ut lite i sanden, men nu är det på g igen! Drömmen vore ju om dom kunde komma till skolan och göra ett reportage om hela det här projektet. Vi skickade ett informationsmail till vår kontaktperson och jag hade i uppgift att ringa upp henne idag bara som en trevlig gest och kolla om hon fått vårt mail osv. Hon lät väldigt positiv men måste kolla med Kulturavdelningen innan hon kan ge ett säkert svar. Tidningen kan inte göra ett reportage som bara rör en mindre grupp så det som jag tror är viktigt här är att man tänker på hur man uttrycker sig. Med lite positiva tankar  kan faktiskt säga att nästan hela Danderyd är involverat i det här! Vår projektgrupp, både gymnasiets och högstadiets körverksamhet, hela skolan har hjälpt till att samla in pengar via dagsverke, privatpersoner och företag från hela Danderyd kommer titta på föreställningarna! Sedan har vi ju hela Star for lifes organisation och de barn som kommer få hjälp i Afrika. Så det gäller att alltid framföra sanningen från det positivaste perspektivet man kan tänka sig. Att ljuga är fel, och att säga att nästan hela Danderyd är involverat i projektet kanske är att ta i. Men samtidigt, om man ser på det sätt som jag beskrev över, har vi ju faktiskt underlag till vad vi menar. 
 
 

Lärdomar av försäljningsmetoder

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

En lärdom jag har fått den här veckan är vikten av att vara flexibel som säljare. På våra informationspapper om konserten/organisationen/betalning står det att om man köper minst 20 biljetter i ett företags namn så får man en del i programhäftet att göra reklam på. Men förra veckan när jag och Alex var nere på torget och inne i den lilla klädaffären Marga Ståhl insåg jag att hon, trots stort intresse, aldrig skulle köpa 20 biljetter. Butiken var alldeles för liten. Hon pratade istället om att köpa 3-4 biljetter, till hennes familj, men var verkligen intresserad. Så då såg jag chansen i att kunna sälja lite fler biljetter och sa att företaget kunde få möjlighet att marknadsföra företaget ändå, men i mindre utsträckning, om hon köpte 8 biljetter. Hon sa att hon skulle tänka på det för hon inte riktigt vilka 8 det skulle vara isåfall. Dagen efter ringde hon dock och sa att hon tog 8 biljetter ändå! 
 
Hade vi inte varit flexibla i det här tillfället så hade vi bara sålt hälften så många biljetter som vi faktiskt gjorde! Detta är därmed en viktig lärdom jag tar med mig, man kan inte ha allt satt i sten utan ibland får man anpassa sig lite till situationen. 
 
Det har dock generellt varit relativt svårt för oss att hitta företag som vill sponsra/köpa ett större antal biljetter och tyvärr har vi inte riktigt lyckats nå ut så bra till företag som jag hade hoppats. 2 företag har vardera donerat 8000 kr men jag hade ändå hoppats att vi skulle hittat fler än två vid den här tiden som velat bidra (även fast det inte behövt vara med så mkt som 8000). Det är inte som att vi inte har försökt, vi har varit omkring överallt! Torget, mörby centrum, ålderdomshem osv... 
 
Dom flesta företag säger nej ganska direkt när vi börjar prata med dom. Då känns det lätt som ett "slap in the face" och man vill bara gå därifrån. Vad jag dock har lärt mig mer och mer från dag 1 under detta projekts gång är att INTE låta sig känna så - är man en bra säljare klarar man av att fortsätta sälja sin produkt till samma kund ändå! Dock är det ingen idé att fortsätta på exakt samma sätt, utan då gäller det att vara flexibel och byta spår. Vad jag ser det som så har vi 3 spår för att locka företagen att bli våra kunder - välgörenhetsaspekten, reklamaspekten och konsertaspekten. Exempelvis, vissa säger att dom redan skänker pengar till annan välgörenhet och är nöjda med det- då kan man istället trycka på den grymma konserten och det häftiga föreställningen som dom kommer få uppleva. Tvärtom - någon kanske säger nej direkt på grund av att dom hatar afrikansk musik och dans, men då lägger man kanske istället fokus på vilket ypperligt tillfälle och bra sätt det här är för företaget att marknadsföra sig! Man måste alltså hitta vad företaget är ute efter, och därför kan det vara bra att göra lite research om företaget innan man besöker dom. Dock handlar det också mycket om vad för slags person man får prata med och dennes intressen. Alltså är det rätt svårt att förutse vilket spår som är rätt för just ett visst företag, men när man väl har hittat rätt märker man det. Man får dock inte heller bli för "på" för att riskera att otrevligheter uppstår, utan man måste försöka hitta balansen mellan att ligga på och acceptera ett nej.
 
En annan sak jag har insett är också att det kan vara bra att, om man får ett nej, fråga varför personen inte är intresserad. Kanske är personen bara stressad och man kan komma tillbaka tidigare, alternativt ta med sig som lärdom till nästa kund. 
 
Men somsagt, allt detta har varit en lärdom för mig PÅ VÄGEN. Så att vi inte nått ut till så många företag tror jag i grund och botten har och göra med den korta tiden vi har haft på oss, för det är inte nu mot slutet som vi faktiskt inser vad som faktiskt kan vara bra att tänka på när vi försöker vända oss till företag. Ingen av oss har någon större erfarenhet av att sälja till företag sedan tidigare och därför befinner vi oss alla på ett relativt okänt område. Att sälja till föräldrarna är en helt annan sak och mycket enklare, antagligen just för att vi exakt vet vilket "spår" vi kan köra på där för att locka dom i största grad. Våra föräldrar är vi ju i kontakt med och argumenterar med ständigt. 

På onsdag har vi dock fått möjlighet att presentera projektet på Rotarys frukostmöte på Villa Pauli. Nina och Jonas ska dit och i och med vår mycket större erfarenhet nu hoppas jag att det går bra! Sue har även fixat så vi ska få presentera på Ingjngörförbundet på fredag, Alex och Jonas kommer göra det. Det är tur att vi har olika scheman allihopa för då är det alltid minst två som kan gå på dessa olika möten under skoltid!  

Jag vill dock poängtera att jag förstår att hur bra säljare man är så är det långt ifrån alla som tackar ja till erbjudandet! Det är ett evigt letande efter kunder och man får kanske lägga ner flera dagar för att hitta EN som faktiskt köper det som säljs. De donationer vi faktiskt har fått är vi väldigt glada för!!!

Det börjar närma sig...

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Vi befinner oss nu i den mest hektiska tiden av projektet! Biljettförsäljningen flyter på bra och vi har sålt 400/500 biljetter! Dock är försäljningen relativt "ojämn", konsert 1 är helt slutsåld och till konsert 2 har vi ungefär 100 biljetter kvar att sälja. Intresset är ständigt mycket större till konsert 1 och många har vi därmed behövt avvisa till biljettköp helt, då dom inte har kunnat komma till konsert 2. Den här situationen beror ju på konserttiderna (16 och 19). En konsert av detta slag klockan 19 är inte det ultimata då det stör andra middags- och kvällsplaner som man ofta har. Enligt mig hade det därför varit bättre om konserterna var vid kanske 14 och 17, men det finns säkert någon anledning som jag inte vet om. 
 
Men jag känner mig ändå väldigt positiv till försäljningen just nu och för en gångs skull inte stressad, jag känner på mig att vi kommer klara det här och nå vårt mål! Speciellt med vår donation på 8000 kr från Svensk petroleum och pengarna som samlas in genom operation dagsverke. I och med den här vetskapen tror jag projektet kommer kännas betydligt roligare än vad det hittils har gjort, stressen om att vi inte ska lyckas är inte längre där och vi kan istället köra på allt vi kan och försöka överskrida vårt mål så mycket som möjligt! 
 
Vi har även insett det som jag befarade tidigare, att det kommer bli väldigt kaos på konsertdagen om alla ska få sina biljetter då och vi ska prica av dem på en lista. Därför kommer vi på tisdag och även nästa tisdag stå i sammis och dela ut köpta biljetter. På så sätt kommer antagligen större del av våra kunder att få biljetterna! För dom som inte hämtar biljetterna här kommer biljetterna att gå att hämta ut från och med cirka 40 minuter innan konserten börjar. 
 
 
 
 
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela