starforlifechristine.blogg.se

SACO

Publicerad i Arbetets fortskridande + reflektioner,

Välj ut två utställare som inte har ett säljsyfte och två som har det. Kan ni identifiera vad de gör annorlunda? 

Det är stor skillnad på de utställarna som har säljsyfte och de som inte har det. Dom med säljsyfte "rycker tag" i en så fort man får ögonkontakt och inleder med en catchig fras och ett stort leende på läpparna - "Får jag stjäla en minut av din dyrbara tid?". Ett annat exempel är en kvinna från Blueberry som marknadsförde olika resor efter studenten och inledde med orden "visst vill du ha ett upplevelserikt år efter studenten?". Helt enkelt kan man inte säga nej utan att vara otrevlig, och man blir smått tvungen att följa med och lyssna på vad de har att säga, vare sig man vill eller inte. Utställarna som bara har informationsintresse har inget intresse av att locka dit folk, vill man prata med dom är det man själv som får ta initiativet. 

Vidare, i montrarna med informationssyfte är det man själv som driver samtalet. Man ställer frågor och dom svarar direkt, vilket leder till att man känner att man får väldigt individuell hjälp. Det är verkligen en själv som är i fokus. Hos de säljande är det annorlunda, monter-människorna driver samtalet och skulle säkert kunna stå och prata i timmar om dom fick det. Självklart får man ställa egna frågor och få svar på dom, men svaren är allt annat än korta och koncisa - dom vill ju hinna säga så mycket som möjligt, sälja in sin sak i så stor utsträckning som möjligt, på den tiden då man faktiskt står där. Exempelvis tog det 3 minuter för kvinnan från Blueberry att svara på vad det kostar att åka till Australien, bara för att hon pratade runt frågan så mycket och matade oss med massa annan information runt omkring. 

 

Av de säljande företagen, det vill säga de som letar “kunder” till sina utbildningar, försök att identifiera huvudingrediensen i deras säljstrategi, deras USP (unique selling point). 

Man märker att det hela tiden handlar om att skapa mervärde av deras produkt. Lunds Universitet är inte bara ett universitet - det är en livsstil! För att skilja sig från dom andra universiteten säljer dom därmed in en helt paket och trycker mycket på det grymma studentlivet och helt enkelt allt runt omkring skolan. Detta tycker jag var gemensamt för alla universitet - helt enkelt hur KUL det är att gå där - och det är det jag anser var deras USP. Dock blev det inte riktigt en USP när jag tänker efter, eftersom alla sålde in skoloran precis likadant. 

 

Montern: Hur är montrarna uppbyggda? Vad tycker du känneteckar en bra monter? Motivera ditt svar.

Generellt tyckte jag att de flesta montrar var väldigt simpla och lite tråkiga. Det var dock en monter som urskiljde sig från mängden, den tillhörde något teknikgymnasium och hade byggt upp gigantisk kreation som lyste i olika färger. Här kryllade det av människor hela tiden och därmed inser man verkligen hur mycket en kreativ monter kan vara till ens fördel. Å andra sidan tror jag också att det är farligt att "gå för långt", vilket jag är rädd för att det här teknikgymnasiet gjorde. När dom hade byggt upp något så "coolt" och som faktiskt inte hade så mycket att göra med det dom säljer, då går till och med jag som inte alls är intresserad av teknik eller deras skola fram och pratar med dom. Anledningen är att jag vill veta vad det är för något häftigt dom har i sin monter. När många gör likadant är därmed risken att dom missar sina verkliga kunder, kanske orkar dom som verkligen är intresserade inte gå dit när det är så mycket kö. När jag frågade om deras monter började dom också försöka sälja in sin skola på mig - vilket egentligen var slöseri med tid eftersom jag redan visste att jag inte alls var intresserad. 

Därmed tror jag det är extremt viktigt att trots att montern är kreativ så får inte fokus försvinna från det man säljer! Absolut bör man bjuda på något litet att äta alternativt ge ut broshyrer eller vad som helst, sånt lockar folk helt enkelt och får dom att lägga montern på minnet. Däremot får detta inte ta upp för stor del av monterns upplevelse, dDå kan man råka ut för det som jag beskrev över, helt enkelt att man missar eventuella kunder och istället får prata med folk som är intresserad av deras monter, men inte det de säljer. Vidare tycker jag att tydlighet är väldigt viktigt i en monter! Man ska förstå vad som säljs. När man är på en mässa och har otroligt många alternativ väljer man snabbt bort dom man tycker verka ointressanta - de man inte förstår vad dom handlar om faller därmed snabbt bort. 

 

 

Vilka lärdomar från dagens besök på mässan vill du ta med dig till när du själv ska ställa ut på UF-mässan?

Eftersom jag gör Star for life så ska jag ju inte ställa ut på UF-mässan, vilket jag faktiskt tycker är lite synd då jag gillar att sälja och tror det är väldigt kul att jobba med sin monter. Men om jag hade gjort det, så hade jag försökt tänka på att vara en mix av de säljande montrarna respektive informerande montrarna som jag pratat om nu. Precis som de objektiva utställarna gjorde så vill man som besökare ha tydliga svar och få kunden att känna sig speciell och individuellt behandlad. Att höra ett skämt från en tillgjord säljare som man förstår har dragits hundra gånger tidigare under dagen är inte särskilt lockande. Däremot tror jag att entuisiasm är otroligt viktigt och det hade verkligen människorna som försökte sälja in sina produkter! 
Altlså tror jag alltså att man ska vara personlig och sälja in sin idé indirekt. Låta kunden styra konversationen så man känner sig speciell och inte bara som en i mängden. Få kunden att känna sig viktig men hela tiden sälja indirekt!! 

 
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela